Hightlights Oeganda : Gorilla tracking

Het absolute hoogtepunt in onze reis is het samenzijn met de unieke Berggorilla's. De rust en vrede die deze dieren uitstralen is met geen pen te beschrijven. Er zijn nog maar 650 van deze prachtige dieren en ze komen alleen voor in Uganda, Rwanda en Congo. Matoke Tours bezoekt de gorillagroepen Nkuringo, Ruhija, Rushaga en Buhoma (allen liggen in Bwindi Impenetrable Park). Ook bezoeken we soms Mgahinga National Park. De gorilla's uit het Mgahinga park steken echter vaak over naar Rwanda.

Wanneer permits voor Oeganda eventueel zijn uitverkocht, wijken we uit naar Rwanda waar maar liefst 7 verschillende gorillagroepen leven in het Parc National des Volcans!! Hier vind je bijvoorbeeld ook de Susa groep. Dit is de gorillagroep die Dian Fossey vroeger bestudeerde en deze groep bestaat uit 39 berggorilla’s!!

Gorillapermits kopen

Ons uitgangspunt is altijd om eerst het gorillapermit te kopen wanneer u een reis boekt. Als dat onverhoopt niet lukt, mag de reis altijd kosteloos geannuleerd worden. Met de verschillende gorillagroepen in Oeganda, en daarnaast ook in Rwanda, is het bijna altijd mogelijk om permits in te kopen.

Daarbij blijft het wel belangrijk dat u op tijd boekt. Zeker in de hoogseizoenen (juli, augustus, september, december, januari) is het druk in Oeganda en Rwanda en worden de permits dus schaarser. Probeer juist voor deze maanden tijdig te boeken (bijvoorkeur 3 à 5 maanden voor aanvang van de reis)!

De Nkuringo Gorilla Groep

gorilla's

Een van onze favoriete groepen is de Nkuringo Groep in het zuidwesten van Oeganda. In Nkuringo, helemaal in het zuiden van het immense Bwindi regenwoud, leeft een groep van 18 gorilla's met een pasgeboren baby. Deze groep gorilla's heeft al onze reizigers tot nu toe betoverd! Ook hebben we goede ervaringen met het kopen van de permits voor deze groep.

Nkuringo bevindt zich op zo'n 40 kilometer van Kisoro. Vroeg in de ochtend (rond de klok van zes uur) vertrek je vanuit het Travellers Hotel in Kisoro (of de Nkuringo Lodge) richting de Nkuringo gorilla groep. De tocht (over slechte wegen) naar Nkuringo is adembenemend mooi. Zo rijden we langs de vulkanenring van Parc des Vulcans en hebben we een schitterend uitzicht op regenwouden en vulkanen in Oeganda, Congo en Rwanda.

Wanneer we zijn gearriveerd, begint de wandeling naar de Nkuringo gorilla groep. Let op: dit is een zeer zware wandeling! We moeten regelmatig heuvel op en heuvel af (en dat is stijl en soms glibberig). Een goede conditie is dus erg belangrijk. Nadat we de sporen van de gorilla's hebben gevolgd, komt daar het moment: oog in oog met de zeldzame berggorilla's. In één woord W A U W....

Tijdens al onze reizen hebben we nagenoeg de gehele Nkuringo groep (tussen de 14 en 20 bergorilla’s!) gezien. Een fantastische ervaring. Vooraf kunnen we niet zeggen hoe lang je moet lopen naar de gorilla's. De gorillas zijn namelijk constant in beweging. De gehele gorillatrekking duurt gemiddeld zo'n vier tot zes uur.

Een andere mogelijkheid is om de bergorilla’s in Buhoma te zien (ook een onderdeel van het Bwindi park).

gorilla's

Gorilla Permits voor Buhoma zijn vaak schaarser dan voor Nkuringo. De gorillagroepen in zowel Buhoma en Nkuringo zijn beiden een prachtige beleving. Beide groepen bevinden zich in Bwindi Impenetrable park. Het is dus niet zo dat de ene groep mooier is (meer indruk maakt) dan de andere.

Matoke Tours (inclusief onze reizigers) heeft zeer positieve ervaringen met de gorillagroep Nkuringo. Behalve dat de ontmoeting met deze gorillagroep een waar hoogtepunt is, is de tocht ernaartoe (met uitzicht op de Vulkanenring van Parc des Volcans) een unieke beleving. Verder hebben wij zeer goede ervaringen met het kopen van gorilla permits voor Nkuringo.

Sinds 2008 mogen er twee nieuwe gorillafamilies worden bezocht in het Bwindi Impenetrable Park. Het gaat om de Ruhija Groep en de Rushaga Groep. Beide groepen zijn afgelopen jaren bestudeerd door wetenschappers en zijn nu toegankelijk voor toeristen. Matoke Tours heeft reeds de eerste permits voor deze groepen gekocht en onze gasten waar onder de indruk van het samenzijn met deze gorillagroepen.

Mgahinga National Park

Naast Nkuringo en Buhoma kent Oeganda ook het Mgahinga National Park. Dit park vormt samen met het Parc National des Volcans (Rwanda) en Parc National de Virunga (Congo) een park ter grootte van 434 km2, genaamd Virunga Conservation Area. Het park in Oeganda is slechts 34 km2 groot, maar is werkelijk een schitterend gebied. De gorilla's kunnen echter vanuit dit park een oversteek maken naar Congo of Rwanda. En dat doen ze dan ook! Momenteel zitten de Mgahinga berggorilla's namelijk in Rwanda. Het Mgahinga National Park bezit ook de zeldzame Golden Monkeys. Deze met uitsterven bedreigde apensoort bezoeken we tijdens onze apenreis.

gorilla'sgorilla's

Lees hier een onderdeel van het reisverslag van één van onze eerdere reizigers:

"De tracking was zo'n twee uur aan de gang voordat we de eerste sporen vonden. Lopend en bukkend door het dichtbegroeide bamboe zagen we enorme nesten met drollen. "Als ze het 's-nachts koud krijgen poepen ze gewoon in hun nest", vertelde gids Robbert. "Krijgen ze het lekker warm van."

Nesten, drollen, afgekloven bamboestengels: we waren in de buurt en we waren ook licht zenuwachtig. We wisten wat ons te wachten stond: oog in oog met een ijzersterk, bijna menselijk wezen.

"Sstt", zegt Robbert. "I see them." En inderdaad, een groep van acht berggorilla's lopen wat rond, pellen bamboe, slaan op hun borst terwijl wij stilletjes toenadering zoeken. De afstand bedraagt nog maar drie à vier meter. Mark, de mannetjesleider, een ongelooflijk grote en brede silverback, houdt ons allemaal in de gaten. Hij communiceert met gids Robbert via vreemde keelgeluiden. Een oude vrouwtjesgorilla zit van haar bamboe te genieten. Een babygorillaatje is wel erg nieuwsgierig naar ons en zoekt toenadering. Op een afstand van een halve meter hangt hij met één hand aan een tak en met zijn ogen kijkt hij ons indringend aan. Hij zoekt contact met zijn andere hand maar we mogen geen hand schudden.

Er moet een afstand blijven tussen mens en gorilla vanwege hun vatbaarheid voor ziektekiemen. Ik besluit te gaan liggen. En te observeren. De gorilla's kijken mij aan zoals ik hun aankijk. Verbaasd. "Let's go", zegt Robbert een klein uurtje later. De berggorilla's hebben er genoeg van. "Na een uurtje gaan ze zich aan je storen en kunnen lastig worden."

Het samenzijn met de gorilla's zal ik nooit vergeten. De rust, vriendelijkheid en menselijkheid die deze dieren uitstralen is bijna onverklaarbaar."

Gorilla Regels

Een bezoek aan een van de gorillaparken is prijzig: $ 500. De Oegandese overheid heeft hier bewust voor gekozen om te voorkomen dat horden toeristen deze prachtige primaten ontmoeten. De inkomsten worden gebruikt om de Nationale Parken en haar gorillafamilies te beschermen. Zo draagt u ook een steentje bij!

Op de dag van de gorillatracking gaan we 's ochtends om zes uur uit de veren. Na een rit over slechte wegen (gelukkig maar een paar kilometer) komen we aan bij het National Park. Samen met de gidsen bespreken we het samenzijn met de gorilla's. Want hoewel de berggorilla's een vredig karakter hebben, moet je je toch aan een aantal regels houden. Hier vast een paar tips:

* Fluister zacht in het samenzijn met de gorilla's. Verhef je stem dus niet.
* Niet flitsen. Dat is absoluut verboden!
* Ga ook niet wijzen naar de gorilla's. Dat kan bedreigend overkomen.
* Als een gorilla toenadering zoekt, raak dan niet in paniek! Hij of zij is ook alleen maar nieuwsgierig.

Als de gidsen tekst en uitleg hebben gegeven, gaat onze zoektocht beginnen. In onze eerdere reizen zijn we meestal zo'n 2 à 3 uur onderweg geweest voordat we de gorillafamilies onder ogen kwamen. En als het eenmaal zo ver is, volgt het hoogtepunt van de reis! Het samenzijn met deze machtige beesten is werkelijk fantastisch!